Het is zomer 2023 en ik krijg een belletje van Mooiedingenmakers. Het platform voor freelancers in de noordelijke cultuursector heeft een potentiële opdracht voor me. Er zit voor mij nét een verhuizing aan te komen – dus ik heb veel aan mijn hoofd – maar een extra klus is altijd welkom. En wat blijkt? De opdrachtgever is 10 km van mijn nieuwe woning gevestigd. Beter kan niet!

De opdrachtgever

Het gaat om Museum Borg Verhildersum in Leens. Mocht je onbekend zijn met borgen, hierbij een korte les in Groninger cultuur. Een borg is een typisch Gronings landhuis; vaak een belangrijke toeristische trekpleister voor de omgeving om exposities te bewonderen, door prachtige tuinen te wandelen en een hapje te eten.

Verhildersum houdt op zijn beurt de lokale geschiedenis en cultuur van Leens en omgeving in leven, en vertelt het verhaal van de adel, burger en boer uit de 19e eeuw.

logo verhildersum

De opdracht

Ieder jaar heeft het landgoed nieuwe exposities en evenementen die onder de aandacht moeten komen, met een link naar de Groninger geschiedenis, de lokale cultuur of het landschap – en laat dit nu net zijn waar ze mijn hulp bij zoeken. Daarnaast is er een goedgevulde website en sociale kanalen die beheerd moeten worden, en moet er maandelijks een nieuwsbrief uit. Aan de slag dus!

Historisch Oogstfestival

Mijn eerste weken bij Verhildersum, meteen aan de bak. Wat voorheen de Historische Dagen heetten, moesten in 2023 een nieuw jasje krijgen. Ook de naam veranderde naar ‘Historisch Oogstfestival’: een meerdaags evenement waar de historie herleeft, met de vroegere landbouw als voornaamste publiekstrekker.

Het evenement werd drie jaar geleden voor het laatst gehouden, en voor deze editie waren er grootse plannen. Een nieuw publiek trekken met een avondvullend programma en het hele weekend liveoptredens – allemaal primeurs. Om dit evenement tot een succes te maken, moest het onderste uit de kan. Facebookadvertenties, programmaboekjes, spandoeken langs de weg en een lading persberichten: alles moest nog ontworpen, geschreven en verspreid worden.

historisch oogstfestival line-up

Vrijwilligers

Eerst nog kennismaken met alle betrokkenen. Achter Verhildersum zit een klein team dat alles op alles zet om dit stukje lokale geschiedenis in leven te houden. Dat zou onmogelijk zijn zonder de hulp van vrijwilligers. Binnen een maand had ik tientallen enthousiaste mensen ontmoet die hartstochtelijk hun bijdrage leveren aan het landgoed en het festival. Van het verwelkomen en wegwijs maken van gasten tot het verzorgen van de boomgaard, het onderhouden van landbouwmachines en het zorgen voor de dieren die grazen op het landgoed.

Vaart

Zoals gezegd, voor het festival moest een hoop gebeuren. Gelukkig stond ik er niet alleen voor. Met hulp van ontwerper Gerard de Vries zat er meteen vaart achter het drukwerk. En waar ruimte was, kon ik mijn eigen ontwerpkunsten vertonen. Ook bleek dat mede-Mooiedingenmaker Jenny van der Klok van de partij was als event manager. Erg leuk om eens samen te kunnen werken.

Zeer geslaagd

Flash forward naar augustus: na een regenachtig begin mogen we spreken van een zeer geslaagde eerste editie van het festival. Met muziek en theater van hoog niveau, vrijwilligers uitgedost in prachtige 19e-eeuwse kostuums, en demonstraties van landbouw en oude ambachten. Maar liefst 2500 bezoekers mochten we verwelkomen. In korte tijd is iets neergezet waar het hele team met trots op terugkijkt. Vanzelfsprekend met leermomenten, maar die nemen we mee naar volgend jaar. De vruchtbare basis voor komende edities ligt er alvast.

verhildersum historisch oogstfestival
verhildersum fietsroutes

Het najaar

Na het Historisch Oogstfestival ging de blik op het najaar. Het landgoed bleef t/m oktober open en een aantal exposities verdiende nog extra aandacht. De expositie over Groningse volkszanger Ede Staal, bijvoorbeeld. Daarvoor regelde ik een intiem optreden van de pas 19-jarige zangeres Josien Bakker. Josien speelde de sterren van de hemel in de expositieruimte, met veel bekijks.

Aanpak website

Vanaf november ging Verhildersum dicht. Maar tijd om uit te rusten was het nog niet. Nu kwam er eindelijk ruimte vrij om een aantal zaken op te pakken die de laatste maanden in de vrieskist hadden gestaan. De website kon wel een opfrisser gebruiken. Niet alleen gezien de vindbaarheid, maar ook qua gebruiksvriendelijkheid. Bovendien vereisten de Engelse en Duitse vertalingen op de site nog extra aandacht.

SEO

Het jaar was goed voor veel content, maar makkelijk vindbaar waren deze nieuwe pagina’s nog niet. Daar kon ik wel iets mee! Dat betekende: alle pagina’s, van de agenda tot bezoekersinformatie, fietsroutes en het restaurant, bij langs. En alle meta data en on-page SEO afstemmen op relevante zoektermen. Daarmee kon Verhildersum weer een tijdje vooruit.

UX

Alles mocht wel wat gebruikersvriendelijker, waren we unaniem met elkaar eens. Een mooie kans om mijn kennis van UX design in de strijd te gooien. Niet alleen op het gebied van tekst, maar ook visueel mocht alles wel wat strakker en rustiger. Door te sleutelen aan de menustructuur, afbeeldingen toe te voegen en de interne linkstructuur logischer en overzichtelijker te maken, werd de website een stuk prettiger om te zien – en om op te navigeren.