Een eigen praktijk starten is al een prestatie op zich. Maar hoe zorg je ervoor dat toekomstige cliënten je daadwerkelijk gaan vinden? Toen Bram Rolloos zijn praktijk voor craniosacraaltherapie begon, klopte hij bij mij aan om te werken aan zijn online vindbaarheid.

Een mooie website, een herkenbare huisstijl en goed uitziend drukwerk. Dat had Bram nodig om zijn praktijk een vliegende start te kunnen geven. Dus, om de tafel! Tijdens een prettig eerste gesprek bespraken we alles van branding en webdesign tot visitekaartjes en SEO. Alles in een stijl en uitstraling die perfect past bij Brams praktijk.

De opdrachtgever

Bram is van origine fysiotherapeut, maar merkte dat hij iets miste in deze (vaak alleen fysieke) aanpak. Craniosacraaltherapie is een holistische behandelmethode die kijkt naar lichaam en geest als geheel. Praktijk Rolloos helpt mensen met klachten zoals vermoeidheid, stress, pijn, trauma en bewegingsbeperkingen. Tijdens een craniosessie zijn ontspanning en vertrouwen belangrijk, en dat moest ook in zijn communicatie naar voren komen.

De opdracht

Bram zocht een totaalpakket. Een website die niet alleen informatief en gebruiksvriendelijk is, maar ook goed vindbaar in zoekmachines. Een professioneel logo en drukwerk, zoals visitekaartjes en flyers, om zijn praktijk zowel online als offline herkenbaar en consistent te presenteren.

Ik ontwierp deze huisstijl, schreef en optimaliseerde de webteksten, richtte Google Mijn Bedrijf voor Bram in en zorgde voor professioneel drukwerk. De website werd in samenwerking met Internetbureau Flonk gebouwd.

“Mijn ervaring is dat de verandering begint bij jezelf, en in verbinding komen met je lijf helpt je daarbij.”

bram rolloos praktijk rolloos case poortkomma floris poort

Het proces

1. Huisstijl

Een huisstijl moet niet alleen mooi zijn, maar ook een gevoel oproepen dat past bij de kernwaarden van een bedrijf. Voor Praktijk Rolloos zijn dat drie kernwoorden: toegankelijk, betrouwbaar en in balans. Een tikkeltje spiritueel mag best, maar zonder al te zweverig over te komen. Craniosacraaltherapie valt misschien onder het kopje ‘alternatieve geneeswijzen’, maar er komen geen tarotkaarten, chakra’s of sterrenbeelden aan te pas.

Kleurenpalet

We kozen voor een kleurenpalet met zachte, natuurlijke tinten. Voor het lettertype kozen we de volgende speerpunten: goed leesbaar, modern en herkenbaar. Verder moest het logo balans en ontspanning symboliseren, die ook in Brams behandelingen belangrijk zijn. Dit vormde de basis voor de verdere branding.

“Het logo, de site, de kleuren. Alles is nog mooier geworden dan ik had verwacht.”

Update logo

In 2024 ging het logo op de schop. Bram had gekozen voor een naamswijziging, en dit leek ons het uitlezen moment om ook naar de huisstijl te kijken. De nieuwe versie van het logo straalt meer rust en zachtheid uit met een verfijnde lila tint. Het lettertype is subtiel aangepast, en maakt het logo eleganter en meer van deze tijd.

case praktijk rolloos cranio sacraal therapie 2

2. Website

Een website moet niet alleen mooi zijn, maar ook intuïtief aanvoelen. Vanaf het begin lag de focus op de UX (user experience) en een sterke SEO-strategie, zodat webbezoekers een prettige ervaring zouden krijgen.

Overzichtelijk en gestructureerd

Veel van Brams cliënten zijn op zoek zijn naar een behandeling voor hun specifieke klachten. Daarom hebben we ons licht laten schijnen op de menustructuur en navigatie. Eenvoudig te vinden pagina’s, niet te veel poespas. Daarnaast hebben we een rustige en minimalistische lay-out gekozen, met voldoende witruimte en een duidelijke typografie. Dit draagt bij aan een kalme uitstraling en zorgt ervoor dat de teksten prettig leesbaar zijn.

SEO en content

Qua teksten wist goed wat hij wilde. Hij leverde dan ook veel informatie aan, waar ik mee aan de slag kon. Het streven: korte maar krachtige teksten over cranio, de praktijk en Bram zelf. Een toegankelijke, nuchtere schrijfstijl en geen onnodig gebruik van vakjargon.

Een van de belangrijkste onderdelen van de website was de vindbaarheid in zoekmachines. Ik heb een uitgebreide zoekwoordanalyse gedaan en de teksten geoptimaliseerd op relevante zoekopdrachten zoals “wat is craniosacraaltherapie“. Wat blijkt? Men is geneigd om het woord helemaal los te schrijven. “Cranio sacraal therapie”, dus.

Daarnaast hebben we:

  • Metatags en headers geoptimaliseerd om de belangrijkste zoekwoorden strategisch te plaatsen.
  • Interne links aangebracht, zodat bezoekers én zoekmachines gemakkelijk door de website kunnen navigeren.
  • Lokale SEO toegepast, met een focus op regiospecifieke zoekwoorden om Praktijk Rolloos beter vindbaar te maken voor mensen in de omgeving.

Het resultaat: een website die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook goed presteert in de zoekresultaten en makkelijk navigeerbaar is voor bezoekers.

case praktijk rolloos cranio sacraal therapie 4

3. Online zichtbaarheid

Naast de websiteoptimalisatie hebben we samen Google Mijn Bedrijf ingericht. Dit is essentieel voor lokale ondernemers, omdat het zorgt voor een prominente vermelding in de zoekresultaten en op Google Maps. Wie gebruikt er tegenwoordig geen Maps om de openingstijden of het adres van een winkel, restaurant of bedrijf op te zoeken?

Samen hebben we Brams profiel compleet gemaakt, inclusief adres en openingstijden. Ook niet onbelangrijk: een korte beschrijving met daarin relevante zoekwoorden. Daarnaast heb ik Bram geadviseerd over het verzamelen van klantreviews, wat de betrouwbaarheid en zichtbaarheid van zijn praktijk verder kan vergroten.

“Floris dacht mee met wat ik wilde en vulde dat aan met zijn kennis van zaken.”

4. Drukwerk

Naast de digitale identiteit moest ook de offline presentatie kloppen. Ik ontwierp:

  • Visitekaartjes die aansluiten bij de huisstijl en professionaliteit uitstralen.
  • Flyers die cliënten verzoeken om een recensie achter te laten.
  • Een reclamebord voor extra zichtbaarheid op de praktijklocatie.

Door alle uitingen visueel en inhoudelijk op elkaar af te stemmen, ontstaat een consistente en herkenbare merkidentiteit. Dit zorgt ervoor dat cliënten Bram niet alleen online, maar ook offline moeiteloos herkennen.

case praktijk rolloos cranio sacraal therapie 2

Het resultaat

Met de juiste mix van branding, webdesign en SEO hebben we de praktijk een uitstraling gegeven die helemaal past bij Bram. Zijn website is niet alleen goed vindbaar en gebruiksvriendelijk, maar ademt ook rust en vertrouwen. Online en offline staat Praktijk Rolloos als een huis.

“Ik kan iedereen Floris aanraden; hij heeft mijn verwachtingen overtroffen!”

Wil jij ook een sterk merk, een goed vindbare website of pakkende teksten? Laat een berichtje achter en vraag naar de mogelijkheden. Meer weten over dit project? Bezoek de website van Praktijk Rolloos of bekijk het project in mijn portfolio.