Hoe verhoudt de scheikunde zich tot online marketing? Daar gaven de slimmerds van searchengineland.com in 2011 antwoord op in de vorm van de Periodic Table of SEO Elements. Dit handige hulpmiddel is niet alleen een knipoog naar de scheikunde, maar biedt ook een gestructureerd overzicht van essentiële elementen die een website beter vindbaar maken. Laten we eens kijken hoe het periodiek systeem van SEO er anno 2024 uitziet.

periodic table of seo

1. Credibility

Oftewel: geloofwaardigheid. Misinformatie verspreidt zich sneller dan ooit en zoekmachines willen hun gebruikers betrouwbare bronnen blijven bieden. Zorg ervoor dat je website en content uitstralen dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (E-E-A-T) zijn je beste vrienden.

  • Authoritativeness (A): Een lang woord voor een simpel principe: je wilt erkend worden als een betrouwbare bron op basis van wat het web over je zegt (via links, vermeldingen en andere signalen).
  • Brand (B): Hoe mensen een merk waarnemen en identificeren op het web (je logo, kleuren, lettertypen, slogans, etc.). Alle middelen worden onderdeel van je merkverhaal en reputatie – denk ook aan publicaties, referenties, recensies, aanbevelingen.
  • Creator (C): Wie is de daadwerkelijke content creator? Opleidingsniveau, professionele ervaring, beoordelingen door vakgenoten, citaties, prestaties en referenties dragen allemaal bij aan de merkperceptie en E-E-A-T.
  • Expertise (E): Content moet gebaseerd zijn op vaardigheden of diepgaande kennis van of vertrouwdheid met een onderwerp.
  • Experience (Ee): Contentmakers zouden directe ervaring gerelateerd aan een onderwerp moeten demonstreren.
  • Trustworthiness (T): Laat in al je content op je gehele website nauwkeurigheid, eerlijkheid, veiligheid en betrouwbaarheid zien.

2. Content

Zonder inhoud, geen ranking. Dat klinkt als een open deur, maar contentcreatie puur en alleen om het creëren leidt nergens toe. Met content wordt bedoeld: kwaliteit, relevantie, uniciteit en het beantwoorden van de vragen van je doelgroep. Essentieel is dat je content creëert die niet alleen aansluit bij de behoefte van je doelgroep, maar ook voldoet aan de criteria van zoekmachines.

  • Answers (An): Creëer content die daadwerkelijk antwoord geeft op de vragen van je doelgroep.
  • Accuracy (Au): Beloof geen gouden bergen als je ze niet kunt laten zien. Vermijd clickbait en zorg dat je content waarmaakt wat het belooft.
  • Consensus (Cn): In bepaalde sectoren is het belangrijk dat je content overeenkomt met de meerderheid van kwalitatief hoogwaardige bronnen.
  • Depth (Dt): Zorg voor inhoudelijke content. Het gaat niet om de lengte, maar om de volledigheid en diepgang van je informatie.
  • Freshness (F): In sommige markten is het van belang om actuele content te produceren. Zorg er ook voor dat je bestaande content regelmatig bijwerkt of niet-actieve pagina’s verwijdert om je ranking te behouden of te verbeteren.
  • Keywords (K): Kennis van de taal van je doelgroep is cruciaal. Gebruik de trefwoorden die zij gebruiken op een natuurlijke manier in je teksten, maar pas op voor het overmatig herhalen ervan. Dat werkt niet in je voordeel.
  • Language (L): Zorg dat de taal van je content overeenkomt met de taal van je doelgroep. Als je senioren in de Bijbelgordel wilt bereiken, schrijf dan niet in het Engels.
  • Multimedia (Mm): Beelden, video’s en audio kunnen je content verrijken en zorgen voor extra zichtbaarheid in zoekfuncties.
  • Quality (Q): Kwaliteit staat voorop. Goed geschreven, foutloze teksten die nuttig en relevant zijn voor je doelgroep, zijn een must.
  • Relevance (R): De inhoud van je pagina moet volledig aansluiten bij de informatiebehoefte van je doelgroep. Relevant zijn, dus!
  • Uniqueness (U): Laat je content opvallen door originaliteit en uniekheid. Vind manieren om echte waarde toe te voegen.
  • Value (V): Alle gepubliceerde content moet een duidelijk doel en meerwaarde hebben. En dat moet verder gaan dan alleen hoog scoren in zoekresultaten.

3. User

Google’s mantra “Focus on the user and all else will follow”, zegt genoeg. Begrijp de intentie achter de zoekopdrachten van je publiek en zorg voor een optimale gebruikerservaring, van laadsnelheid tot mobiele bruikbaarheid.

  • Accessible (Ae): Zorg voor een toegankelijke ervaring, voor iedereen.
  • Intent (It): Begrijp de ware betekenis (bijv. angsten, behoeften, wensen) achter trefwoorden of onderwerpen.
  • Interactions (I): Interacties gaat verder dan alleen zoekopdrachten en klikken. Google volgt en analyseren ook hovers, scrolls, swipes en meer.
  • Locality (Ly): Creëer authentieke ervaringen afgestemd op een land, regio, stad, dorp of buurt.
  • Satisfaction (Sa): Denk na over het nut voor de gebruiker. Als mensen niet volledig tevreden zijn, gaan ze naar de concurrent.
  • Task completion (Tc): Help mensen hun doelen te bereiken. Leid ze stap voor stap naar belangrijke conversiepunten op de website.

4. Code

Hoewel je bezoekers het niet zien, speelt de code van je website een cruciale rol in hoe zoekmachines je site interpreteren. Schone, valide code, geoptimaliseerde titels, meta descriptions en het gebruik van structured data helpen de zoekmachines begrijpen waar je pagina’s over gaan.

  • Alt text (At): Beschrijft een afbeelding voor zoekmachines. Maakt je website bovendien toegankelijker voor mensen die een voorleesfunctie gebruiken.
  • Descriptions (D): Meta descriptions moeten beschrijven waar de pagina’s over gaan (ja, echt).
  • Headings (Hd): Voeg relevante trefwoorden toe aan koppen en subkoppen.
  • Schema (Sc): Gebruik gestructureerde data om entiteiten te identificeren en SERP-snippets te verrijken.
  • Titles (Tt): Schrijf beschrijvende, geoptimaliseerde titels die aantrekkelijk zijn om op te klikken (maar geen clickbait zijn).

5. Links

Links vertellen aan Google: “Deze content is waardevol.” Kwalitatieve inkomende links, een slimme interne linkstructuur en het linken naar betrouwbare externe bronnen zijn onmisbaar voor je SEO-strategie.

  • Anchors (Ac): Dit is de tekst die andere sites gebruiken wanneer ze naar jouw site linken, of de tekst die je gebruikt bij het linken naar interne of externe webpagina’s. Ankerteksten moeten kort zijn, context bieden en relevant zijn voor de gelinkte bron.
  • External (Ex): Link naar gerenommeerde, betrouwbare en nuttige externe bronnen om waarde toe te voegen voor je publiek/gebruikers.
  • Inbound (Ib): Je content zou kwalitatieve links moeten aantrekken van betrouwbare, relevante en populaire externe websites – het soort links dat je waardevol zou vinden, zelfs als Google niet bestond.
  • Internal (In): Interne links leiden gebruikers – via navigatie, broodkruimelpaden en links in de content – naar pagina’s op je eigen site. Interne links kunnen ook aangeven welke pagina’s jij het waardevolst vindt.

6. Performance

Na al het harde werk is de vraag: hoe presteren je pagina’s daadwerkelijk? Snel ladende responsive pagina’s en visuele stabiliteit zijn geen nice-to-haves, maar must-haves.

  • Responsiveness (Rv): Verminder de tijd tussen een gebruikersinteractie en het bijwerken van pagina-inhoud.
  • Speed (S): Pagina’s moeten snel laden, op elk apparaat.
  • Visual stability (St): Animaties (bijv. in tekst, afbeeldingen, knoppen) moeten minimaal zijn bij het laden van de pagina.

7. Architecture

Een solide architectuur van je site is het halve werk. Het zorgt ervoor dat zoekmachines je site makkelijk kunnen crawlen en dat bezoekers moeiteloos kunnen navigeren. Denk aan een heldere URL-structuur, mobielvriendelijk design en het gebruik van canonical tags om dubbele content te vermijden.

  • Crawl (C): Zorg dat je website gemakkelijk te crawlen is voor zoekmachines, zodat alle inhoud van de pagina’s volledig geïndexeerd kan worden.
  • Canonicalize (Ca): Gebruik canonical tags en redirects om dubbele content te voorkomen en content samen te voegen.
  • HTTPS (H): Zorg voor een veilige website voor je bezoekers.
  • Mobile first (M): Alle SEO is mobiele SEO. Ontwerp met de mobiele ervaring als uitgangspunt – maar zorg ervoor dat je site op elk apparaat dezelfde gebruikerservaring biedt.
  • Pagination (P): Verdeel content slim over een reeks van pagina’s.
  • Page structure (Ps): Vind de juiste balans tussen je hoofdinhoud, aanvullende inhoud en advertenties. Zowel gebruikers als zoekmachines zouden deze drie delen van de pagina moeten kunnen onderscheiden.
  • Taxonomy (Ta): Structuur je website zo onderwerpen en subonderwerpen met elkaar verbonden zijn rondom entiteiten (mensen, plaatsen, dingen en ideeën/concepten).
  • URLs (Ur): Houd de structuur van je URL’s eenvoudig. Gebruik beschrijvende woorden.

SEO in 2024

De recentste versie van de Periodic Table of SEO uit 2024 belooft een schat aan informatie te zijn voor iedereen die zijn of haar SEO-strategie wil finetunen. Onthoud: de impact van de elementen varieert per website. Maar deze tabel biedt een solide basis voor je plannen om je vindbaarheid te verbeteren. SEO is zowel een kunst als een wetenschap. Een continu spel van testen, leren en aanpassen. Met de Periodic Table of SEO aan je zijde kun je jouw stempel drukken op de zoekresultaten.