Zakelijk bloggen is niet meer weg te denken uit het commerciële landschap. Van oorsprong werd de ‘weblog’ gebruikt als online dagboek, bijvoorbeeld om reisverhalen te delen met vrienden. Vandaag de dag is het vooral zakelijk bloggen dat de dienst uitmaakt. In dit artikel geef ik 7 tips voor het opzetten van een succesvolle bedrijfsblog.

Wat is zakelijk bloggen?

Simpel gezegd is zakelijk bloggen het gebruik van blogs als onderdeel van een marketingstrategie. Vaak om de merkbekendheid en online zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten. Bedrijven gebruiken het om hun expertise en inzichten te delen met hun doelgroep, om zo een betrokken publiek op te bouwen.

Met een zakelijke blog kun je uiteenlopende onderwerpen behandelen, zoals trends in de branche, nieuws vanuit je bedrijf of tips voor het gebruik van je product of dienst. Je kunt ook klanten aan het woord laten, in de vorm van productrecensies of klantverhalen.

Waarom is zakelijk bloggen belangrijk?

Het schrijven van een zakelijke blog is meer een paar woorden op een pagina zetten. Met een bedrijfsblog kun je effectief werken aan je online zichtbaarheid en je merk meer kracht geven. Hieronder een paar belangrijke redenen waarom je zelf een bedrijfsblog zou kunnen overwegen:

1. Online zichtbaarheid

Google houdt van websites die regelmatig worden geüpdatet. Door regelmatig te bloggen, werk je aan de online zichtbaarheid van je bedrijf. Als jij met enige regelmaat nieuwe (en relevante!) content publiceert, zul je dus rijkelijk worden beloond.

Een bedrijfsblog helpt ook bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Schrijf blogs voor specifieke zoekwoorden die de laatste tijd populair zijn. Of vergaar backlinks door relevante content te schrijven.

2. Autoriteit en betrouwbaarheid

Wie kennis en expertise deelt met zijn publiek, straalt een zekere autoriteit uit. Dat klinkt misschien negatief – omdat we autoriteit vaak als iets zien waar we tegenaan moeten trappen – maar in de online marketing is dit juist iets wat je na wilt streven.

Een autoriteit komt geloofwaardig over. Heeft ergens verstand van. Voelt betrouwbaar. Kortom: we zijn geneigd om autoriteiten te volgen. Goed geschreven blogs, met nuttige informatie voor je doelgroep, overtuigd ze ervan dat jij een betrouwbare bron van informatie bent.

Bekijk ook: Corporate storytelling: het verhaal van jouw bedrijf

3. Goed voor klantrelaties

Een zakelijke blog is ook uitermate geschikt om relaties met klanten op te bouwen. Door te bloggen over onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep, toon je aan dat je begrijpt wat hun behoeften zijn.

Wie regelmatig communiceert met zijn publiek, bouwt een toekomstbestendige relatie op. Interactie is dus ook belangrijk. Een blog is vaak eenrichtingsverkeer, maar via bijvoorbeeld social media geef je de klant ook een stem.

4. Omzet draaien

Uiteindelijk wil je dat een blog iets oplevert. Er kan veel tijd gaan zitten in het schrijven van artikelen, dus hoop je dat je aan het einde van de rit omzet weet te draaien. Dat is precies waar een zakelijke blog voor bestemd is.

Bloggen gaat in eerste instantie over jouw bedrijf, jouw producten en/of jouw diensten. Je kunt laten zien hoe jouw producten of diensten het leven van de doelgroep kan verbeteren – hoe ze hun problemen kunnen oplossen. Met een bedrijfsblog kun je uiteindelijk meer verkopen realiseren.

7 tips voor succesvol zakelijk bloggen

Zoals je ziet: zakelijk bloggen kan fantastisch werken als je wilt groeien met je bedrijf. Met een doordachte blogstrategie kun je je online zichtbaarheid en betrouwbaarheid vergroten, klantrelaties verbeteren en je verkopen laten stijgen. Hieronder enkele tips om je bedrijfsblog tot een succes te maken:

1. Wees consistent

Consistentie is de sleutel tot succes. Je zult regelmatig nieuwe content moeten plaatsen om je publiek geïnteresseerd te houden en je online aanwezigheid te vergroten. Stel een blogschema op en houd je eraan! Publiceer bijvoorbeeld één keer per week of één keer per maand.

2. Leer je doelgroep kennen

Een bedrijfsblog heeft pas kans van slagen als je je doelgroep goed kent. Bepaal wie jouw publiek is, wat hun behoeften zijn en waar ze naar op zoek zijn. Schrijf vervolgens je artikelen met hun behoeften en interesses in gedachten.

3. Aantrekkelijke titels en koppen

De titel van je blogpost is vaak het eerste wat je lezers zien. Een aantrekkelijke titel kan ervoor zorgen dat mensen doorklikken en je blogpost daadwerkelijk gaan lezen. Gebruik krachtige woorden en maak je titels helder en beknopt. Dat geldt ook voor je (tussen)koppen!

4. Gebruik visuals

Visuele content maakt je blog een stuk aantrekkelijker om te lezen. Voeg dus afbeeldingen, video’s of infographics toe aan je posts om je inhoud visueel aantrekkelijker te maken.

5. Bied waardevolle content

Denk goed na over de meerwaarde voor de lezer; men moet iets aan jouw blogs hebben. Zorg er dus voor dat je artikelen nuttige informatie bevatten die je doelgroep kan helpen. Of dit nu bondige tips & tricks zijn, of een uitgebreide gids, is aan jou.

Ook interessant: Last van een writer’s block? Zo boost je jouw creativiteit!

6. Optimaliseer voor zoekmachines

Vaak wordt de zoekmachine over het hoofd gezien bij zakelijk bloggen. Zonder SEO ben je eigenlijk nergens. Je artikelen worden niet gevonden, je zorgt niet voor backlinks en je kunt niet inspelen op trends. Het gebruik van relevante zoekwoorden is minstens zo belangrijk als de inhoud van je blogs.

7. Promoot je blog

Geef je blog een prominente plek op je website. Verspreid je artikelen via social media. En zet e-mailmarketing in om ze meer aandacht te geven. Daarmee vergroot je het publiek en leid je meer verkeer naar je website.

Conclusie

Zakelijk bloggen is een krachtige middel voor bedrijven om groei te realiseren. Niet alleen goed voor je online zichtbaarheid, maar ook om autoriteit uit te stralen en klantrelaties te verbeteren. Maar een bedrijfsblog wordt niet zomaar een succes.

Blijf vooral consistent. Leer je doelgroep kennen, schrijf aantrekkelijke titels en voeg visuals toe. Bied de lezer waardevolle inhoud, optimaliseer voor zoekmachines en promoot je blog. Zo vergroot je de kans van slagen. Houd deze tips in het achterhoofd en vergeet niet regelmatig nieuwe content te plaatsen.